لامل چیست ؟

نمای لامل چیست | حتما در شهر های بزرگی همچون تهران .مشهد ،شیراز و دیگر کلان شهر ها ،ساختمان های بزرگ با نمای شیشه ای را دیده اید. که در آن ، شیشه ها توسط سازه هایی آلومینیومی در کنار یکدیگر به صورت منظم چیده شده اند. در اصطلاح به این نماها ،نمای کرتین وال می گویند. در نمای کرتین وال ، سازه یا استراکچر های آلومینیومی که شیشه ها را نگه می دارد ، لامل می گویند.در ادامه راجع کاربردهای لامل در نما و مزایا استفاده از نمای لامل بیشتر صحبت می کنیم.اما قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که لامل چیست .

نمای لامل

نمای لامل چیست

نمای لامل چیست ؟

لامل در واقع سازه فولادی یا آلومینیومی است. که برای نگهداری شیشه های بیرونی در نمای کرتین وال به کار می رود.

اگر نمی دانید که نمای کرتین وال چیست ، باید بگویم : نمای کرتین وال ،نمایی شیشه ای است. که در آن از سازه های فولادی یا آلومینیومی (لامل) و شیشه استفاده می شود.این نما علاوه بر حفظ زیبایی سازه، در برابر عوامل طبیعی و تنش ها و اغتشاش های مختلف مقاومت بالایی دارد.

نمای لامل می تواند در بیشترین حالت تا ارتفاع ۴ متر اجرا شود.عرض این نمای فلزی بین ۳۴ میلی متر تا ۵۰ میلیمتر متغیر است. و معمولا توسط مشتری و به دلخواه آن تعیین می شود.

به لامل افقی در اصطلاح ترنسم Transom و لامل عمودی مولیون Mullion می گویند.

مزایای استفاده از لامل در نمای ساختمان

سیستم کرتین وال پوشش بیرونی ساختمان است که با هدف انتقال نور به لایه های درونی ساختمان و همچنین ایجاد نمایی زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای کرتین وال نمای به گونه ای طراحی شده است. که در برابر باد و نفوذ آب مقاوم است و هرگونه فشار و وزن وارد شده به سازه. از طریق لامل به دیوارهای ساختمان و سپس به زمین وارد می کنند.

یکی از دلایل مهم استفاده از لامل و کرتین وال در نما این است که این سازه فلزی به دلیل استفاده از آلومینیوم ،سازه ای بسیار سبک است .

در حالی که این سازه سبک است. اما مقاومت بالایی در تحمل فشارهای عمودی و افقی سازه دارد. علاوه بر این فشارها و تنش های ناگهانی که در اثر عوامل طبیعی همچون زلزله ،بر ساختمان وارد می شود.  توسط لامل به دیوارهای ساختمان منتقل می شود.

در طراحی لامل ، شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM جهت اعمال ترمال بریک  (Thermal Break) برای شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیک های پلی آمید نیز استفاده می شود.

نمای لامل چیست

نمای لامل چیست

عایق بندی نمای لامل به چه صورت است؟

نمای لامل را از نقطه نظر میزان عایق بودن می توان به دو دوسته نرمال(NORMAL) و (THERMAL BREAK) تقسیم بندی کرد.در سیستم نرمال همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم از لاستیک هایی از جنس EPDM  برای عایق بندی نمای لامل استفاه می کنیم.اما در سیستم ترمال بریک لاستیک های EPD جای خود را به تیغه هایی از جنس پلی آمید (POLY AMID) می دهند.

استفاده از پلی آمید در سیستم ترمال بریک باعث می شود که علاوه بر افزایش میزان آب بندی و هوابندی پروفیل های آلومینیومی, یک نمای لامل کاملا عایق در برابر برودت نیز داشته باشیم.یکی از مشخصه های بسیار مثبت پلی آمید عدم اشتعال پذیری آن نیز می باشد.

رنگ آمیزی لامل

یکی از خصوصیات بسیار مثبت آلومینیوم قابلیت رنگ پذیری بسیار بالای آن و حفظ و ثبات رنگ در دراز مدت. ( بخصوص در رنگ آمیزی به شیوه آنادایز) می باشد.عدم تغییر رنگ در برابر اشعه UV خورشید, مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل مخرب جوی و تنوع رنگی بسیار گسترده تنها بخشی از مزایای استفاده از آلومینیوم در صنعت نمای خشک است.

اجرای نمای لامل

اجرای یک نمای لامل دارای پیچیدگی های خاصی می باشد.استفاده از محاسبات دقیق و مهندسی, استفاده از متریال با کیفیت, دقت در اجرا و استفاده از اکیپ اجرایی با تجربه و متخصص همگی در دستیابی به یک نمای کاملا استاندارد تاثیر مستقیم دارند.
گروه مهندسان مهرازان نما نما طراح و مجری انواع سیستم های نماهای کرتین , با تکیه بر رابطه مستقیم و بدون واسطه با مطرح ترین تولیدکنندگان بین المللی صنعت آلومینیوم و برخورداری از اکیپ متخصص و با تجربه در اجرا, آمادگی خود را برای همکاری با کلیه فعلان محترم صنعت ساختمان اعلام می نماید.

 

جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

01132355616

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *